WAT IS IF?

Intermittent fasting (IF), heeft niks te maken met het drinken van sapjes en knagen op wortels, IF betekent dat je een tijdsperiode niet eet. Het vertelt niet wát je wel en niet mag eten, maar wel wannéér je mag eten. Vroeger was het heel normaal om drie maaltijden per dag te eten, en niet te snacken. Nu zijn tussendoortjes niet meer weg te denken uit onze eetcultuur. Nou ben ik niet tegen een tussendoortje, zeker niet, maar de hele dag door grazen als een koe, is weer het andere uiterste. Doordat de meeste tussendoortjes erg suikerrijk zijn, zit je lichaam continu in de koolhydraatverbranding. We zijn allemaal een soort kleine suikerfabriekjes geworden. Om je lichaam in de vetverbranding te krijgen is IF een makkelijke oplossing. Je lichaam krijgt rust tijdens de ‘vastenperiode’ en heeft dan de tijd om over te schakelen op de vetverbranding. Dit gebeurt na een vastenperiode van minimaal twaalf uur. Als je wilt afvallen, kan je niet een paar uur vasten en vervolgens alles eten wat los en vast zit. Je zal ook tijdens IF gezonde keuzes moeten maken.


HOE PAS IK IF TOE IN MIJN LEVEN?

Als jij gewend bent om de hele dag door te eten en snel last hebt van bloedsuikerschommelingen, dan is het verstandig om de periode dat je niet eet, rustig aan op te bouwen. Je hoeft niet gelijk zestien uur te vasten, je kan ook starten met twaalf uur, dat is al super goed. De nacht zit er altijd tussen, dat maakt het een stuk gemakkelijker. Doordat je later gaat ontbijten en eerder gaat avondeten is het tijdsbestek waarin je de drie maaltijden nuttigt, een stuk korter geworden. Waardoor de behoefte aan tussendoortjes afneemt. Zorg er wel voor dat je maaltijden alle voedingsstoffen en energie bevatten die jij op een dag nodig hebt. Bij IF eet je dus niet minder dan normaal, maar je eet op andere tijden. Zelf vind ik zestien uur vasten en acht uur eten (16:8 regel) een fijne manier van vasten. Jij kan natuurlijk zelf kiezen óf en zo ja hóe jij je vastenperiode wilt indelen.


VASTENTIJDEN

  • 14:10 regel > vasten tussen 18.00 en 8.00 of tussen 19.00 en 9.00 uur
  • 16:8 regel > vasten tussen 18.00 en 10.00 of tussen 19.00 en 11.00 uur


  • VOORDELEN VAN IF

  • Stimuleert de vetverbranding

  • Stabiliseert de bloedsuikerspiegel

  • Minder behoefte aan tussendoortjes

  • Stimuleerd de celvernieuwing

  • Vertraagd de veroudering