INTERMITTENT FASTING



Wat is Intermittent Fasting IF.

IF is vasten met tussenposes, wat je op verschillende manieren kan doen. Het is geen dieet, en verteld niet wat je wel en niet mag eten, maar wanneer je wel en niet mag eten. Zelf volg ik de regel 16 uur per dag vasten. En dat is het makkelijkste als de nacht daartussen valt. Je kan bv tussen 18.00 en 10.00 vasten of tussen 20.00 en 12.00. Maar je kan ook de 2:5 regel toepassen. Dat betekend dat je 2 dagen per week maximaal 500 kcal eet en de rest van de week normaal en gezond. Zelf vind ik tussen 18.00 en 10.00 vasten het makkelijkste. Maar dat is helemaal aan jou natuurlijk. Kijk wat het beste bij jou past.


Waarom zou je gaan vasten.

Uit recent onderzoek kwam naar voren dat je met intermittent fasting effectiever vetmassa kunt verliezen dan met het volgen van een dieet met een grote calorierestrictie. Dit is te verklaren door de veranderingen in de hormoonhuishouding en door het verbeteren van de insulinegevoeligheid. Insuline is één van de krachtigste hormonen in ons lichaam. Het speelt een belangrijke rol in onze stofwisseling. Zo is insuline nodig om glucose uit het bloed op te kunnen nemen, het vertelt het lichaam wanneer het vet moet opslaan en wanneer het moet stoppen met het verbranden van vet. Indien je chronisch hoge insulinewaarden hebt dan wordt het heel moeilijk om gewicht te verliezen. Dit omdat je lichaam dan continue het signaal krijgt om vet op te slaan. Er is dan ook een duidelijke link tussen chronisch hoge insulinewaarden en overgewicht. Als je eet word je spijsvertering en je immuunsysteem geactiveerd. Na elk tussendoortje of maaltijd zie je een verhoging van de ontstekingswaardes in je lijf. Het is dus logisch dat het beter is om niet de hele dag door te eten. Ook heeft het soort voeding invloed op de ontstekingsreacties in je lichaam. Suikers spelen daar een hele grote rol in.


Gezondheidsvoordelen IF

Het verteren van voedsel kost je lichaam heel veel energie. Energie die je lichaam veel beter kan gebruiken. Als je gaat vasten dan kan je lichaam zijn energie gaan verleggen naar andere taken zoals het herstellen van de cellen . Zo blijkt uit onderzoek dat verschillende genen en moleculen die betrokken zijn bij het ouder worden, bescherming bieden tegen ziekten. Wel zo fijn als je lichaam de tijd krijgt om de cellen te herstellen. Intermittent fasting heeft nog veel meer gezondheidsvoordelen.


Wil jij graag IF gaan doen onder begeleiding, dan help ik je graag.